vrijdag 28 januari 2011

ra ra wat is dit?

ra ra wat is dit? nou ik zal het verklappen, het is zelfgemaakte boullion. dit kan je gebruiken in plaats van boullionblokjes die volgestopt zijn met smaakversterkers. je kan het gebruiken in je pasta`s, sauzen, soepen en waar je normaal ook boullion voor gebruikt. dit heb je nodig: 250g prei, 150g wortel, 200g venkel, 250g selderij, 200g groene verse kruiden waarvan tenminste 100 peterselie, 50g zongedroogde tomaatjes, 3teentjes knoflook. maal dit heel fijn in je keukenmachine en vermeng het daarna met 250g zout. verdelen over potjes en na een paar dagen heb je lekkere boullion. 1 grote el per 500 ml water(of naar smaak).
bij mij was het wel een uitdaging want ik heb geen keukenmachine die kan hakken. dus eerst alles fijn gemaakt in mijn quick chef van tupperware en daarna nog fijner gemaakt met de staafmixer. dan moet je wel erg oppassen dat het geen puree word. maar uiteindelijk is het gelukt en daar gaat het om.
ik heb uitgerekend dat je per potje ongeveer €1.50 kwijt bent. het is natuurlijk afhankelijk hoe je je ingredienten inkoopt. het maakt natuurlijk nogal een verschil of je de (onnodig veel)verpakte kruiden van de supermarkt neemt of als je ze bij de turk haalt. en vaak heb je wel een wortel of knoflook liggen. de zongedroogde tomaatjes kan je heel voordelig bij de xenos halen.
de boullion kan je tot een half jaar goed houden ik de koelkast.

10 opmerkingen:

  1. geweldig geweldig, helemaal te gek, ga ik ook doen , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt net gras zeg, of een pot peterselie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht eerst dat het boerenkool was :).
    Ik ga het zeker ook eens proberen. Misschien iets voor jou, ik heb hier nog het recept liggen voor zelfgemaakte ketchup.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartelijk dank zeg voor dit recept! Wij waren net van plan om dit te gaan uitproberen (ook ivm de e-nummers in blokjes), maar nu kunnen we jou recept gaan volgen. Helemaal fijn!!
    Groet, Idelet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou al dat spul in die blokjes daar hou ik ook niet van neem nu meestal die van zonnatura daar zit geen rommel in, maar er gaat niets boven zelf gemaakt.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed zeg, ik was al even aan het nadenken hoe ik de bouillonblokjes kon vervangen, inderdaad ivm de smaakversterkers. Nu ga ik het met jouw recept proberen. Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo veel zout! Daar doe ik een jaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het zout zorgt ervoor dat het gaat vermeteren(ik hoop dat ik dat goed schrijf) daardoor is het zo lang houdbaar en het zorgt voor de smaak. zonder zout is het echt niet mogelijk om te maken.

    groetjes lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een goed idee...ik ben ook altijd aan het knokken met die smaakversterkers. dan koop ik de bioblokjes maar die zijn heel duur. Dank je! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik dacht even dat het Pesto was. Wij zijn een beetje anti E-nummers en zoetstoffen. Ga het binnenkort proberen! Bespaarma(atje)

    BeantwoordenVerwijderen