dinsdag 22 februari 2011

zelfgemaakte zuurkool

gisteren hebben we heerlijk zuurkool gegeten.
het speciale aan deze zuurkool was dat het zelfgemaakt was.
vorig jaar heb ik een tweede hands zuurkoolpot op de kop weten te tikken. en deze zomer heb ik daar maar eens geprobeerd zuurkool in te maken.
toen de witte kool in de aanbieding was (10 kilo voor 2.99) heb ik het in de keukenmachine geschaafd. dat ging prima. ik had namelijk geen zuurkool schaaf en wilde die ook niet aanschaffen voor mijn probeersel.
het ging eigenlijk heel goed in de keuken machine. iets dikker misschien, maar goed.
toen heb ik het samen met zeezout, jeneverbessen, wijn en water in de zuurkoolpot gedaan.
toen was het een kwestie van wachten en regelmatig het waterslot bijvulen. het duurde wel langer als op internet verteld was, maar het was het wachten waard.
en nu hebben we al een aantal keren heerlijke zuurkoolstamp gegeten. en er zit genoeg in voor nog veel meer...

heerlijk zo`n simpel gerecht. met een balletje en een kuiltje voor je jus.
wat kan simpel leven toch heerlijk zijn!

14 opmerkingen:

  1. Heerlijk, als je nog een eter zoekt.
    Mijn man is verslaaft aan zuurkool.
    Ik vind het ook altijd heerlijk, en gelukkig gaat dochterlief het nu ook waarderen.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je zoiets alleen in een speciale zuurkoolpot maken? En hoelang heb je nu gewacht? Weken, maanden??
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er nog zo fris uit!!
    Komt er ook geur (stank) uit de pot?
    Mijn moeder maakte het ooit in een emmer met een doek en een steen, maar de hele kelder stonk ernaar,brrrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Da's nou weer een leuke. Ik vind het knap wat je allemaal zelf doet. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh hier doen we de gesneden kool nog even kneden met een paar eetlepels karnemelk er door heen zeg maar, voor het lekkere zure(perportie van ongeveer een vergiet vol en dat in de zuurkoolpotstoppen en dan zo verder als jij beschrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. o zo heerlijk zuurkool, ga het van de week ook eten!!!

    Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nou ik ben niet zo van de zuurkool, maar denk dat deze zeker lekkerder zal smaken dan al die kant en klaar zooi! En die gehaktbal maakt natuurlijk veel goed!

    Je reageerde net bij mij bij die spelden kussen taart die ik zelf gemaakt had. Die is in principe niet zo heel moeilijk om te maken hoor. Heb het patroon niet maar het gaat als volgt. Knip dubbele stof in de vorm van 3 bloemen, iedere keer iets kleiner. naai per bloem binnenste buiten aan elkaar en laat een klein stukje open, draaien en vullen, daarna dichtmaken. Hij voller je hem vult, hoe mooier deze is! daarna met dik garen rijgen van binnen(het hart) naar buiten(tussen de blaadjes in) en beetje aantrekken, zo helemaal de bloem doen. Heb je alle drie de bloemen gedaan, dan stapelen(groot onder, klein boven) boven op een knoop en rijg met een draad deze door alle bloemen heen, goed strak trekken en voila hij is klaar! Hoop dat je het een beetje snapt, anders vraag je het maar even!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zeker is het leven heel simpel,hoe moeilijk ga je er mee om ? heerlijk zo'n potje eten, oooh ikkan ook zo van je blogje genieten enne ik heb de enveloppe met dvd net op de bus gedaan, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja leuk, dan zet ik het wel weer op mijn blog, kunnen andere er ook weer van leren! Blij dat je de uitleg begrijpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oww, je zelf gemaakt zuurkool. Ik heb het vroeger op school wel eens gemaakt. Mijn zoons zijn er beide gek op. Ook maar eens even op zoek naar zo'n zuurkoolpot. Lijkt mij geweldig.
    Imre

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zuurkool , mijn lievelings...het water staat me hier in mijn mond...............

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben gek op zuurkool. Ik eet het in de winter erg vaak. Het liefst ook in de zomer. Je kunt mij er wakker voor maken.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. je zal zuurkool vast wel op een andere manier kunnen maken maar ik weet zelf niet hoe.
    het waterslot zorgt ervoor dat je geen geurtjes in huis krijgt.
    volgende zomer ga ik zeker de tip met karnemelk proberen. ik zal dan ook het exacte recept geven.fijne dag nog.

    groetjes lieke

    BeantwoordenVerwijderen