vrijdag 11 februari 2011

koekjes,brood en babyvoeding

gisteren ben ik weer druk aan het bakken geweest. al enige tijd waren de koekjes op en de kinderen begonnen er weer om te vragen. dus moest het er maar weer eens van komen. ik moest toch nog broden bakken en zo hoefde de oven maar een keer aan. mijn dochter wil altijd graag helpen. ze mocht helpen met het deeg rollen en het uitsteken van de vormpjes.
het deeg doe ik tussen twee stukjes plastic folie. dat rolt makkelijk en je deegroller en aanrecht worden niet vies. ik zag dit een tijd terug op de site van everydayfoodstorage.
het werkt trouwens ook perfect voor appeltaartendeeg.


daarna hebben we er vormpjes uit gestoken en vervolgens in het midden een gaatje gemaakt met de appelboor (zo doe je dat ook met kerstkransjes, maar dat duurt nog even)
zo kwamen er vrolijke bloemen tevoorschijn.
even afbakken en ik had twee potten vol met lekkere koekjes.

ik heb ondertussen ook nog brooddeeg gemaakt en die konden meteen daarna in de oven. ik had het voorjaar in mijn kop, dus ook een brood in de vorm van een bloem gemaakt. en alles gemaakt van dingen die ik op voorraad had!
`s avonds op tv zag ik nog een interessant stuk van de keuringdienst van waarden. het ging over babyvoeding.
toen mijn kinderen nog zo klein waren hadden ze erge koemelkallergie. daardoor mochten mijn kinderen het eerste jaar helemaal geen vast voedsel. en na dat jaar mocht ik alleen zelf gemaakt eten aan ze geven.
in die tijd was ik nog niet zo bezig met eenvoudig leven en zo. dus als mijn kinderen wel potjes hadden gemogen had ik dat misschien ook wel gegeven.
maar doordat mijn kinderen nooit potjes hebben gehad lusten ze nu nagenoeg alles. en daar ging het nou net om in dat stuk op de tv. dat kinderen door potjes geen echte smaken leren kennen. en ik moet zeggen dat veel van de mensen uit mijn omgeving die hun kinderen potjes hebben gegeven nu nog steeds probleem eters hebben. toeval? misschien, maar ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft. en dan heb ik het al helemaal niet over die belachelijke prijzen die ze ervoor vragen...


13 opmerkingen:

  1. Ik heb je net ontdekt, maar ga je volgen. Ik bak eigenlijk altijd vers brood met de broodbakmachine, maar heb vandaag eenm broodvorm gekocht, omdat ik het graag in de oven wil gaan bakken. Koekjes bakken is hier een favo bezigheid van Prinses en doe ik vaak als we visite krijgen. Hoe lang houd jij je koekjes vers? Scheelt het als je het in een glazen pot bewaard i.p.v. een koekjestrommel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn die koekjes mooi geworden zeg! Bij mij gaat het vaak al mis met het vormpje uitsteken, en daarna 'groeien' ze te veel in de oven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik gebruik een glazen pot omdat ik het gezellig vind staan op mijn aanrecht. maar omdat het wel luchtdicht moet zijn gebruik ik weckpotten. je kan natuurlijk ook plastic gebruiken. maar ik zou geen ijzeren trommeltje nemen dan word het vaak snel slap en 'moet' je ze snel op eten.
    goed laten afkoelen voor je ze in een pot doet wil ook veel schelen.
    en de koekjes zijn zo in vorm gebleven omdat het deeg is voor brosse koekjes, bij zanddeeg worden ze bij mij ook groter en platter. dan is het een kwestie van wat verder uit elkaar leggen en dan maar wat meer bakplaten gebruiken. in een helelucht oven kan je er makkelijk 3 tegelijk doen. succes ermee.

    groetjes lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's! Prachtig gebakken, zeg!
    Toen ik de titel van je blog las, dacht ik dat er stond koekjesbrood, ik werd vreselijk nieuwsgierig naar wat je nu weer bedacht had..;-)
    Maar dit is ook leuk! Ik bak soms een hele middag alleen maar koekjes en vries ze dan per portie in in de vrieskast. Hier hebben de kids ook alleen maar zelfgemaakte voeding gehad, en ze zeuren best eens een keertje, de 1 als we rijst eten en de ander als we aardappelpuree eten maar eigenlijk eten ze alle 5 heel goed!
    'k Weet natuurlijk niet hoe het was gegaan als ze wel potjes hadden gehad. Maar ik vind die potjes er zo onsmakelijk uitzien, en echt NIET te eten, dan zet ik ze dat ook niet voor.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellig blogje weer! Wat zien je broden en koekjes er mooi uit, ze zullen vast heerlijk zijn.
    Dochterlief gaf ik ivm tijdgebrek ook potjes en toch is ze een hele beste eter. Ze eet nooit veel, maar lust wel veel verschillende dingen en dat vind ik belangrijker. Om de kosten een beetje te drukken nu ik tbm ben en ik nu meer tijd heb maak ik voor zoontje wel zelf prakjes. 1 keer in de week maak ik warm eten en fruithapjes voor hem en vries alles per portie in. Hij vind het heerlijk, pasgeleden gaf ik hem een keer een potje en hij hoefde maar een paar happen. Die potjes zijn gemaakt voor ouders heb ik het idee, het ziet er mooi uit maar het smaakt nergens naar. En mijn prutjes zien er niet uit, maar smaken wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nou het ziet er allemaal wel erg lekker uit zeg!
    En tja potjes. Zowel de oudste als de jongste hebben die potjes gehad en de oudste eet alles wat los en vast zit en de jongste eet dus haast niets, dus waar dat aan ligt, tja dat zullen we nooit weten, geluk misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijna te mooi om op te eten ;-))

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke koekjes!
    Babyvoeding maak ik ook altijd zelf.
    Heb wel voor "noodsituatie's" potjes op voorraad staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe maak je dan deeg voor brosse koekjes. Ik had laatst zandkoekjes gebakken, ze zijn op, maar de jongens vonden ze maar mmmmm!!!
    Dus wil ik anders gaan proberen.

    gr. Imre
    ps pizza met saus gelukt, zeker voor herhaling vatbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Koekjes bakken doe ik ook graag, pas een leuk boekje in de opruiming gekocht, met heel veel recepten. Daar willen we de komende tijd veel van uitproberen.... Bij mij groeien de koekjes ook altijd in de oven, zelfs als ik alleen bloem gebruik. Ik doe ze in een blikken trommel, ze krijgen hier toch niet de kans om oud te worden...bij een trommel die goed afsluit valt het ook wel mee vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dochterlief heeft hier ook potjes gehad, maar moet zeggen dat ze eigenlijk bijna alles wel lust gelukkig!
    Moet toegeven dat wanneer ik het nu opnieuw zou moeten doen ik meer eigengemaakte voeding zou geven.. Gewoon omdat het beter voelt denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kan deeg ook uitrollen tussen bakpapier. Dat scheelt plastic, en bovendien kun je dat bakpapier daarna gebruiken om de koekjes op te bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een goede tip, deeg uitrollen tussen folie of bakpapier. Scheelt weer poetswerk. Binnenkort ook maar weer eens koekjes bakken.
    Tja, mijn zoontje heeft ook potjes en vers door elkaar gehad. Het is niet zo'n groente-eter, maar het begint te komen (nu 2 jaar oud)

    BeantwoordenVerwijderen