vrijdag 18 februari 2011

onvrijwillig consuminderen

soms moet ik ineens denken aan mensen die niet vrijwillig consuminderen. mensen bij wie het bittere noodzaak is. maar die er toch alles aan doen om niet in de schulden te raken of er juist uit te komen.
voor dit soort mensen heb ik diep respect.
want het leven loopt niet altijd zoals je het plant. je kan gaan scheiden, je baan verliezen, ziek worden of gewoon foute (financiele) keuzes maken omdat je nooit geleerd hebt om met geld om te gaan. misschien heb je wel een trauma meegemaakt en heb je je daardoor lange tijd niet meer druk gemaakt om je financien en ben je daardoor in de schulden geraakt.
en als je dan ondanks alles toch de kracht weet te vinden om het op te lossen, je levensstijl en je ideeen aan te passen om er weer boven op te komen, vind ik dat echte klasse.
want hoe makkelijk is het om, als je zoiets naars meemaakt of hebt meegemaakt, bij de pakken neer te gaan zitten. ik kan het me zelfs goed voorstellen. het is nou eenmaal moeilijk om in nederland arm te zijn terwijl iedereen om je heen meer dan genoeg heeft (of lijkt te hebben). maar dan toch doorgaan, toch knokken voor je gezin. dat vind ik top!
ik wil daarom iedereen die in zo`n situatie zit een dikke pluim geven. want te vaak word er met het vingertje gewezen, zo van:"eigen schult, dikke bult, hadden ze maar niet....."
dat vind ik heel naar voor de mensen die er wel voor knokken. zelfs als je door je eigen schuld in een nare financiele positie bent geraakt. iedereen maakt fouten! hoe je er na die tijd mee om gaat geeft je karakter weer...

10 opmerkingen:

  1. wat een prachtige blog, het raakt me diep.........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens, dat mag ook wel eens gezegd worden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gezegd, als ik een keer niet uitkom, boek ik geld over van de spaarrekening. Maar wat als je dat geld niet hebt? Ik zou het heel moeilijk vinden om echt altijd op te letten en nooit eens een uitspatting te kunnen maken. Het is zo makkelijk om in de schulden te komen maar er uit geraken des te moeilijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig, wat fijn dat je zo eens een keertje aan een ander denkt, wij moeten ook nog een schuld wegwerken, maar dat gaat dit jaar nog helemaal lukken, we zijn goed bezig, fijn weekend, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
    groetjes Eugenie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben het helemaal met je eens, goed om daar aandacht voor te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verwoord, helaas zijn er inderdaad een heleboel mensen die in een dergelijke situatie zitten en het dan ook nog niet vertellen vanwege het heersende vooroordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. fijn dat er op dit onderwerp zo veel gereageerd is, het betekend toch dat meer mensen er zo over denken.

    groetjes lieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat kan jij zoiets toch altijd mooi onder woorden brengen! Ook een van de redenen waarom ik graag bij je lees!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen