vrijdag 25 februari 2011

drogen

gisteren ben ik weer eens aan het drogen geslagen.
nee, niet de was. die hangt altijd netjes aan de lijn. maar met mijn droog apparaat om groente, fruit en kruiden te drogen.
ik had verwacht dat ik deze vooral in de zomer zou gebruiken voor het drogen van dingen die uit mijn eigen tuin komen.
maar door een foutje bij het inkopen deze week, kon ik toch al eerder aan de slag.
ik had namelijk een kilo champignons gekocht voor ongeveer €3.- . gewone en kastanjechampignons. dat is natuurlijk niet duur als je normaal ongeveer €2,- voor 250g betaald. en ze waren allemaal nog reuze vers.
bij thuiskomst bleek ik dit geweldige idee al eerder die week te hebben gehad. en had ik dus al een kilo van die dingen in de koelkast liggen. tja, iedereen vergeet wel eens wat.
maar om nou de hele week champignons te eten vond ik wel een beetje te ver gaan. toen heb ik mijn droogapparaat maar uit de kast gehaald en heb een kilo in schijfjes gesneden en in het apparaat gelegd. en aan het eind van de dag had ik prachtige gedroogde champignons. luchtdicht bewaren en ze kunnen jaren mee.


voor dat je ze gebruikt even in warm water leggen zodat ze weer naar hun oude vorm op kunnen zwellen en ze zijn klaar voor gebruik. je kan ze ook van te voren een beetje verbrokkelen om in je zelfgemaakte kant/klare macaroni mix te doen. dan moet je net als anders gewoon de mix laten wellen voor je het bij je saus doet.
ik heb het ding nu al regelmatig gebruikt en het bevalt me erg goed. ik heb hem tweede hands via marktplaats kunnen kopen voor een prikkie.

het kost natuurlijk wel energie maar je hoeft het daarna niet in te vriezen wat anders ook energie zou kosten en de houdbaarheid is veel langer.
hier zie je nog even een voor en een na.
ik weet het ziet er niet heel lekker uit zo`n veschompelt paddestoeltje, maar ik kan je verzekeren dat na het wellen in water hij er weer bijna als van ouds uitziet. en het water dat overblijft kan je gewoon lekker toevoegen aan je recept want er zit heel veel smaak aan.
verder kreeg ik gisteren van schuldenaar nog een 'mein liebster blog award'
deze heb ik echter al twee keer eerder gekregen en ook doorgestuurd. maar dat betekend niet dat ik niet reuze trots ben dat zoveel mensen mijn blog een award waard vinden. schuldenaar, hartelijk bedankt!

zo dan ga ik zometeen nog even op verjaardagsvisite en vanmiddag weer eens wat lekkers bakken voor het weekend. wat weet ik nog niet, maar daar heb ik nog de hele morgen voor om over na te denken.
en misschien rij ik nog even langs de winkel en koop ik nog een kilo champignons om te drogen. want je kan het maar op voorraad hebben ...

13 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk!!!
    Heb je mooi een voorraadje liggen zeg!
    En gezellige verjaardag!

    Groetjes,
    Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lieke,
    wat een vondst zeg zo'n apparaat! Ik vind het zo knap zeg, wat jij allemaal kunt en doet met voedsel drogen e.d! Misschien dat ik me daar in die toekomst ook nog eens in ga verdiepen..
    Groetjes bespaarmama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw ga ik ook doen , enne , kan je gewoon alles zo drogen ? , oooh je maakt me reuze enthousiast jij, bedankt, fijn weekend, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. welke heb jij gekocht, wij twijfelen al jaren over zo'n apparaat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een goeie zeg! Ik koop ook nogal eens te ruim in ivm een aanbieding ofzo en dan is dit een hele goede oplossing! Ook dit ga ik op mijn to-do-lijstje zetten! Heb je soms tips waar ik op moet letten bij aanschaf van zo'n apparaat?
    Wil nog even complimenten geven voor je blog, ik haal zo veel handige tips en ideeen van je blog vandaan, heb er heel veel aan! Dank je wel en ga zo door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge, dat lijkt me reuze handig! Moet je de gedroogde champignons of kruiden dan ook luchtdicht verpakken/ bewaren?

    Fijn weekend alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker om dat zomaar even uit je kast te kunnen pakken als je gaat koken! Nu even extra werk, daar pluk je later de vruchten weer van!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lieke,
    Wat een handig apparaat! Wat kun je er nog meer in drogen, kruiden ook, neem ik aan?
    Ik heb weleens gelezen dat je ook kunt drogen in de magnetron, maar weet niet meer hoe dat moet..
    Maar ik zal ook eens goed opletten of ik zo'n droogding kan vinden!
    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me echt superhandig, had al wel gelezen over drogen in de oven. Maar na 1 poging heb ik dat maar opgegeven. Alleen na deze blog van jou zijn ze gelijk allemaal al verkocht op marktplaats natuurlijk.
    groetjes ella

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Lieke,

    Geen slecht idee.

    En je kunt het aanzetten en ondertussen wat anders gaan doen.
    Dus de tijd die je er insteekt zal wel meevallen!!

    Fijne zondag, groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat krimpen ze ook enorm! Maar wel een handige manier om champignons te bewaren, want ze worden altijd heel gauw slecht vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Drogen? Ik ken het principe niet ... Ik zou ook niet weten hoe ik eraan moet beginnen. En te veel kopen wij ook niet. Eerder juist gepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. je kan bijna alle fruit en groente drogen behalve bladgroente zoals sla en spinazie en zo. op http://www.dehydrate2store.com/ kom je veel leuke tips tegen. zeker een kijkje waard.

    groetjes lieke.

    BeantwoordenVerwijderen