dinsdag 8 februari 2011

3x pesto

ik vind pesto heerlijk. het is alleen zo duur. een zo`n potje kost vaak rond de 3 euro. bovendien heb je meestal niet eens een heel potje nodig. en omdat het maar een paar dagen goed is in de koelkast moet je soms een deel weggooien.zonde!
ik zal jullie 3 manieren geven om 1 potje op te gebruiken.
de eerste is pesto pasta. dwz. zelfgemaakte pasta met pesto erdoor. je hebt hiervoor nodig 200-250g meel, 1ei, een snufje zout, en ongeveer 2 el warm water. dit alles goed kneden. op het laatst en flinke el groene pesto erdoor mengen. dan 30 min wegzetten in de koelkast.
daarna uitrollen tot 1,5mm of eerst stand 7 en dan stand 4 van je pastamachine (als je die hebt). daarna heb ik met een koekstekertje er hartjes uit gestoken. laat het dan op een met bloem bestoven ondergrond 1-2 dagen drogen (wel regelmatig keren). dan kan je het als gewone pasta verwerken.
je kan elk vormpje gebruiken waardoor je een versie voor kerst, pasen of zo kan maken. deze zijn voor valentijn. leuk in een celefaantje met een tegoedbon voor een zelfgekookt dineetje erbij... goedkoop, lekker en origneel. je kan er een rode versie van maken door rode pesto en en el tomatenpuree te gebruiken. zorg bij het maken van het deeg ervoor dat het niet te nat word. het moet een stevige, taaie bal zijn.

de volgende manier om de pesto te gebruiken is pasta met pesto. bak hiervoor 100g champignons, 2uien (grof gehakt) in olie met een halve el zelfgemaakte boullion(zie een van de vorige logjes) of een blokje. ondertussen in een andere pan 250-300g pasta (ik nam macaroni maar het is ook heerlijk met penne of fusili). als de groente op half hoog vuur gebakken zijn voeg je 2-3 el groene pesto toe. kort mee laten bakken. daarna doe je er een bekertje creme fraiche bij. ik had niet een heel bekertje meer omdat ik van de week al een beetje gebruikt had, maar het komt niet zo nauw. als alles warm is doe je de afgegoten pasta bij de saus. goed mengen en smullen maar. vooral kinderen vinden dit vaak heel lekker. al lust onze zoon geen champignons. je kan er eventueel ham aan toe voegen maar dat is eigenlijk niet nodig.
en het laatste beetje pesto dat nog in het potje zit is lekker op een tosti kaas.
zo hoef je niets meer weg te gooien. eet smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. jeetje ik ben blij dat net gegeten heb, anders zou ik nou een teiltje nodig gehad hebben van al dat kwijlen nu had ik aan een doekje genoeg *lol*

    Kan ik niet een keertje bij je komen eten, want volgens mij kan jij goed koken, klinkt lekker hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verdeel een aangebroken potje altijd in
    kleine porties en vries die in, dat gaat heel
    goed.
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En weet je wat nog veel lekkerder is? Zelf pesto maken van bascilicum, parmezaanse kaas, pijnboompitjes en olijfolie. Je weet niet wat je proeft, het is echt nog veel lekkerder dan uit een potje! En dan gewoon een stokbroodje erin dopen, mmmmm......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij ben jij van alle markten thuis en heb je bijna overal een oplossing voor.

    Heerlijk om iedere keer wwer een nieuw van je te lezen.

    Ga vooral zo door.

    Petra K.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, leuk! Ik ga ook vormpjes maken met de kids. Eten ze vast goed! Dank voor weer een leuk recept! Bespaarma(atje)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bewaar dat meestal flink langer dan het aantal dagen dat zogenaamd kan. In de koelkast, maar ik zorg wel dat er altijd een laagje olie op staat= op die manier bederft het echt niet snel. Ik gooi pas weg als het begint te schimmelen (en dat is meestal tegen de randjes, waar de olie niet zit) En nee, nog niet met een voedselvergiftiging afgevoerd :)

    BeantwoordenVerwijderen