dinsdag 15 februari 2011

van alles en nog wat

ik heb een gezellig lang weekend achter de rug. vandaar een beetje weinig schrijfsels.
afgelopen zaterdag zijn M. en een vriend samen begonnen aan het zetten van een nieuwe haag aan de zijkant van onze tuin. aangezien we vrij wonen en daarom best een heel stuk moeten beplanten hadden we een aantal jaar geleden een kleine beuken haag geplant. goedkoop en het zou snel groeien. maar inmiddels bijna drie jaar verder nog steeds geen mooie dichte haag.
daarom hebben we nu coniferen geplant. we konden, na een beetje handje-klap, de bomen voor een mooie (heeel mooie) prijs krijgen. en het grote voordeel was dat ze al ruim twee meter hoog waren.
enige naadeel: we (lees: M. en een vriend) moesten ze er zelf uitscheppen.
met goeie moed en goed weer gingen die twee zaterdag op weg. maar toen ik lekker met vriendin binnen thee zat te leuten sloeg het weer om. sneeuw! en niet zo`n beetje ook.
maar de mannen gingen gewoon door en rond het middaguur kwamen ze bij ons aan. en rond het avondeten stonden de bomen in de grond.
helaas zijn ze nog niet klaar en moeten ze over twee weken weer verder om de rest af te maken. maar het word zoooo mooi. elke keer als ik er naar kijk geniet ik ervan.

in de middag kwam mijn zus uit nederland. ze zou een weekendje blijven. het was heel gezellig.  lekker thee leuten, kletsen, recepten en tips uitwisselen en koken.
gisteren hebben we samen sushi gemaakt. heerlijk! ik vind dit altijd al lekker maar best wel kostbaar om te kopen. dus hebben we het zelf gemaakt. een sushi matje had ik niet, maar een bamboe placemat voldeed prima. helaas vergeten een foto te maken.

gisteren nog even mijn ouders gebeld om ze te feliciteren met hun 43ste! trouwdag. dat moet ik nog maar na zien te doen. en het leuke is dat destijds valentijnsdag nog niet gevierd werd. dus zonder dat ze het wisten zijn ze op de meest romantische dag van het jaar getrouwd. leuk he.

verder hebben mijn zus en ik vandaag nog graan besteld bij een biologische molenaar. en we hoopten dat de graanmolen die ik vorige week op internet besteld had op tijd binnen zou zijn. even leek het niet te gaan lukken maar uiteindelijk kwamen ze vanmiddag, een paar uur voor mijn zus weer zou vertrekken, binnen.
we wilden hem natuurlijk gelijk uitproberen en hebben lekkere volkoren minipannekoekjes gemaakt. smullen! volgens mijn zus hoefde er eigenlijk geen suiker op. maar ja, ik vind dat er eigenlijk wel bij horen.
de reden dat ik zo`n ding heb aangeschaft is de volgende: graan is een uitstekend food storage item. het blijft, mits luchtdicht opgeslagen, jaren en jaren goed. als je het pas maalt vlak voor je het gaat gebruiken blijven alle voedingsstoffen er in zitten. de kwaliteit van meel gaat al na een kwartier naar beneden. en na een dag heb je alleen nog het voordeel van de vezels en zo, maar de belangrijke mineralen zijn er dan al uit. en bovendien smaakt alles veel lekkerder van vers gemalen meel.
meel koop ik wel biologisch, net als mijn melk. dan heb ik in elk geval de basis van mijn voeding goed.

nu is mijn zusje weer naar haar eigen huisje en heb ik weer even de tijd om te bloggen. en wat zag ik toen? ik had van jolanda van het blog "een beetje groener" een award gekregen. super lief vond ik dat. jolanda, bedankt! ik moet nog even uitzoeken wat ik nu precies moet doen en nadenken aan wie ik hem door ga geven. daarover later meer.

maar morgen gaat eerst deze computer naar de dokter. hij is al een tijdje ziek maar begint nu echt kuren te vertonen. als het goed is krijg ik hem dan overmorgen weer terug. want ik kan het bloggen niet zo lang missen. ik hoop dus jullie overmorgen weer te kunnen schrijven...

oh oh, vergeet ik bijna te zeggen dat ik op valentijnsdag zelf ook heel erg verwent ben. ik kreeg een mooie rode bos bloemen van mijn mannetje. ik was helemaal blij!

10 opmerkingen:

  1. geweldig die graanmolen, en waar woon jij dan ? als je zus uit nederland komt ? gewoon nieuwsgierig hoor, hihi, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lieke,

    Ik ben via de award bij je uit gekomen, wat een leuk blog heb je. Ik blijf meelezen hoor en oja ik sluit me an bij marion haar vraag. Waar woon jij dan?
    groetjes ella

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt als een heel leuk weekend.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik woon in duitsland. je kan er alles over lezen in het berichtje: een kijkje in de keuken van lieke.

    groetjes lieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke graanmolen! En het klinkt sls een leuk weekend. Fijn dat je zus een weekendje overkwam. Lekker kletsen!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zo'n graanmolen! Ik kende die helemaal niet. Hij heeft ergens iets weg van een koffiemolen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bovenstaande anoniem ben ik dus, Vlijtig Liesje. Ik drukte op het verkeerde knopje... excuus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goede tip, ik ga nadenken over een graanmolen. Het klinkt heel logisch

    BeantwoordenVerwijderen
  9. en de award is ook voor jou. Check mijn blog.
    Gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen