zondag 6 februari 2011

oprah`s meatless monday

zoals ik al eerder schreef probeer ik elke week tenminste een keer vegetarisch te eten. dit gaat me goed af en ik doe het zelfs vaker als een keer per week. maar ik heb nog niet zulke orginele recepten om met jullie te delen.
een van de dingen waar je rekening mee moet houden als je helemaal geen vlees meer eet is dat je wel genoeg voedingstoffen binnen krijgt. dat lijkt moeilijk maar dat is het eigenlijk helemaal niet. als je elke dag minstens twee van de volgende groepen met elkaar combineert kom je niets te kort. dat zijn dan: peulvruchten, aardappels, noten of granen. je kan dan bijvoorbeeld in je tomatensoep met vermicelli een handje rode linsen doen. of je maakt pannekoeken die voor 75% uit bloem/meel bestaan en voor 25% uit kikkererwten meel. je kan ook eens een bruine boterham me pindakaas nemen. als je een paar keer per week vlees eet is dit niet nodig omdat je dan al genoeg binnen krijgt.
vandaag kreeg ik van mijn zus een leuk linkje van de oprah winfry show. http://www.oprah.com/oprahshow/Oprah-Goes-Vegan-Video  waarin ze praten over meatless monday. een leuk filmpje wat de moeite waard is om te kijken. omdat je eens een kijkje achter de schermen van die show krijgt.
het grappige is dat ik met mijn zus een paar weken geleden al had zitten brainwaven over vegan friday, hihi. het was de bedoeling dat ik op deze dag altijd met een vegetarisch recept kwam. maar juist einde van de week kom ik met mijn schema vaak in de war. dus ik beloof binnenkort regelmatig met vegetarische recepten te komen, alleen niet op een vaste dag. maar ik wil er eerst nog een paar uitproberen want ze moeten natuurlijk wel minstens zo lekker zijn als vlees recepten.
laat ik voor alle duidelijkheid er nog wel even bij schrijven dat ik niet tegen vlees eten ben. ik eet zelf ook gewoon nog vlees. alleen met al die verhalen over dioxine en weet ik wat allemaal ben ik toch gaan na denken om het wat te minderen. het is ook beter voor het milieu en voor de gezondheid kan het ook geen kwaad. en als je er misschien wat geld door over houdt, kan je wat vaker biologisch vlees eten als je dat zou willen.

7 opmerkingen:

  1. wij eten lang niet elke dag vlees en áls wij vlees eten is het vaak maar een beetje. Bv een beetje ham door de nasi of wat kipfilet erdoor. Het meeste wat ik aan vlees in de super zie eten wij nooooit! Ik weet van sommige dingen nog niet eens wat ik ermee zou moeten doen ;). Toch ben ik nooit zo bezig of ik alles wel goed vervang. Omdat wij al járen zo eten en ook leden in ons gezin helemaal vegetarisch zijn hoort het al zo bij mij dat ik er niet meer over nadenk, zoals jij al zegt hoeft het vervangen helemaal niet zo moeilijk te zijn. Wij eten veel groente en fruit, kwark wordt veel gegeten, noten en gedroogde zuidvruchten. Veel volkoren producten, nooit vleesvervangers (te duur!). voor een lekker recept ben ik áltijd in!!! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij eten hier ook niet elke dag vlees. Minstens 1x in de week vis (dat vinden de kinderen ook erg lekker)en 2x in de week vegetarisch. En als we vlees eten is het vaak ook kleine porties. Ik ben al helemaal niet zo'n vleeseter, een hoop dingen vind ik niet lekker. Dat komt voornamelijk door toen ik nog thuiswoonde. Mijn moeder bakte het vlees nooit door en door, dus vaak was het nog rood van binnen. En als ik ergens van gruwel is het wel rood vlees.
    Wat ik ook nog wel eens klaar maak zjn gebakken aardappels, met capucijners en een grote bak sla met gekookte eieren erdoor. Geen vlees, maar wel gezond en iedereen vind het lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lieke,
    Even bij je bijgelezen, ik ben ook vnl. moeder en geen huisvrouw dus dat is leuk om te lezen dat er meer zijn. Ik wil ook graag mee doen met de give-away. ik ben blij met al je tips. Vegetarisch wil ik ook meer gaan proberen omdat ik zelf niet zo van vlees hou, eten regelmatig kaas bij het eten of vis. Manlief is niet zo'n peulvruchten eter dus dat valt dan een beetje af,probeer wel te experimenteren maar meestal valt het niet in de smaak. we blijven wel proberen.Grappig om te lezen dat je in Duitsland woont want ik had ook aangenomen dat je in
    nl woont.Succes verder en ik kom weer langs om bij te lezen.
    Groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik 3 jaar geleden fulltime vegetarisch ging eten, ontdekte ik dat ik juist veel gevarieerder ging eten!! Juist met vlees kom je al gauw in een standaard maaltijd terecht! Slanker ben ik er niet van geworden want ik vind nu nog meer lekker!!
    Af en toe heb ik nog vlees in de pan voor man en kids, maar ik vind het tegenwoordig stinken! Geen verleidingen meer dus! Nu nog zuivel minderen, want dat is ook een strop voor onze aarde.. Maar dat vind ik veel lastiger!! Vandaag plantaardig maandag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb me ook al verschillende keren voorgenomen om minder vlees te gaan eten, maar dat resulteert dan in nasi (zonder kip dus) waar ik dan sate saus bij maak en een gebakken ei, met kroepoek erbij. Of macaroni met alleen maar groenten en geen gehakt, maar dan moet er wel een bak salade bij, anders heeft manlief echt nog honger.
    Echt lekkere vega recepten die niet te 'kaal' (= met weinig ingredienten) en ook lekker zijn voor kinderen vind ik lastig te vinden.
    Het idee van Eco-mama hierboven van gebakken aardappels met een bak sla klinkt ook heerlijk, maar zo eten we de friet ook al wekelijks met een bak sla ;-)

    Omdat mijn man en zoon geen melk lusten, drinken we dat hier niet. Man drinkt wel karnemelk, maar de kinderen eten alleen af en toe pap na het eten als melkproduct. Maar ik geloof dan ook dat de waarde van het gebruik van melkproducten zwaar overdreven wordt in de media. Net als van vlees, je kan best met minder. Alleen vind ik het lastig doorvoeren in de menu's in de praktijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zijn we echte vleeseters...vanwege het budget geen grote stukken (meer). Wat we wel doen, is nasi zonder vlees en dan een heerlijke gevulde omelet. En af en toe koolvisfilet uit de oven. Ik krijg veel commentaar als ik een enkele keer geen vlees op tafel zet, maar dat komt dan ook (denk ik) doordat het eigenlijk maaltijden zijn waar vlees 'bij hoort', ik ben dus best erg benieuwd naar lekkere vega-recepten, waar we het vlees niet missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in huis zijn ook fervente vleeseters. Voor mijn man en oudste zoon is het zelfs hoe meer hoe beter. Ikzelf vind het ook heerlijk, maar had enkele weken geleden al voorgesteld om 1x/week een vegetarische dag in te stellen. Maar in de praktijk is dit door andere beslommeringen niet van gekomen. Deze week voor het eerst een vegetarisch recept in het weekmenu gezet. Ik maak een kwarkdeegje (uit de nieuwsbrief van Annemiek van Deursen) en als vulling gebruik ik broccoli (reclame AH), brie en cashewnoten (duur!). Daaroverheen 2 eieren geklutst met wat room en dan in de oven.
    13 jaar geleden van de kraamhulp geleerd, maar wordt door het vele commentaar wat er altijd komt, maar weinig gemaakt.
    Slank word je er alleen niet van en dat is tegenwoordig ook nog een doel (graag 10 kg minder aub, liefst vanzelf...)

    BeantwoordenVerwijderen