zaterdag 19 februari 2011

zelf kweekbakjes maken

nu het weer de tijd is om aan de groentetuin te denken, moet er natuurlijk ook voorgekweekt worden. dit doe ik soms in oude plastic plantenbakjes van het tuincentrum. het enige naadeel is dat je het dan steeds weer moet overplanten met de kans dat het jonge plantje kapot gaat.
nu zijn er ook van die mooie kweekbakjes in omloop die je met plantje en al in de volle grond zet. deze zijn echter best prijzig.
bij mijn zus zag ik vorig jaar een handig apparaatje waarmee je met kranten zelf eenmalige kweekbakjes kon maken. ik had nog even mijn twijfels of dat wel verstandig is met die inkt en zo. maar het blijkt dat als je het van gewoon krantenpapier maakt (dus niet van die glanzende folders of magazines), het niet erg is.
maar zo een apparaatje om deze bakjes te maken kosten ook weer tussen de 15 en 20 euro.
toen heb ik het betreffende apparaatje maar eens bekeken en gezocht naar een alternatief.
nou dat is een haarlakbusje geworden(of iets dat daar op lijkt). als je zelf geen haarlak gebruikt is er vast wel iemand in je omgeving die een busje leeg heeft.
zo maak je het..



knip repen uit de lengte van de krant van ongeveer 10 cm breed. rol deze voor 2/3 om een haalakbusje (je kan ook schuimverteviger of deoverpakkingen nemen. het gaat erom dat ze aan de onderkant een beetje hol zijn). laat ongeveer 1/3 uitsteken. dit uiteinde vouw je naar binnen. dan schuif je het rolletje er voorzichtig van af. vullen met aarde, zaadjes er in en klaar is kees. als de plantjes groot genoeg zijn stop je het in het geheel in de grond. het krantenpapier lost na verloop van tijd vanzelf weer op.
de bakjes zijn makkelijk in voren te maken en heel budgetvriendelijk. het enige nadeel zijn zwarte vingers, maar ja...

8 opmerkingen:

  1. Hoi Lieke,

    Goede tip! Ik ken dat apparaatje idd, heel handig alleen wel prijzig ja. Je kan eventueel ook lege wc-rolletjes en keukenpapierrollen opsparen en deze gebruiken voor kweekbakjes.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldige tip, ik was al aan het nadenken wat ik dit jaar zou doen.........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie tip, zelf had 'k lege eierdozen gespaard om als kweekbakjes te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goeie tip!! Ik gebruik ook die haarlak ;), maarreh ik ga me er eens in verdiepen geloof ik. 'k Had plannen om het dakterras om te toveren tot moestuintje, lekker in de zon, moet goedkomen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat eem leuk idee! Ik doe het op die manier ook wel met eierdoosjes die vergaan ook in de grond maar dit is denk wel beter, bedankt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb ook al eierdozen gespaard en had laatst het geluk zo'n kant en klaar doosje voor een prikkie te kunnen kopen. Maar dit is ook eenvoudig en handig lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed idee zeg! Wij waren al wc rolletjes aan het sparen, maar dit is ook het proberen waard!Daar hebben we wel zwarte vingers voor over :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig goed idee. En duidelijk omschreven. Ik ga meteen aan de slag want heb plenty kruidenzaadjes waar ik al mee kan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen