woensdag 29 december 2010

toen ik net een nieuw berichtje wilde schrijven werd ik een beetje overdonderd door zoveel mensen die ineens mijn blog hebben bezocht, alle leuke reacties en de (nieuwe) volgers. als je net een blog begint is dat wel een hele ervaring kan ik vertellen hoor. reuze bedankt allemaal. er moest wel een reden voor zijn. ik kwam er snel achter dat jente in haar laatste berichtje over mij geschreven had. ontzettend lief! mede door haar ben ik dit blog begonnen.
ik wilde eigenlijk schrijven over hoe lekker ik gegeten had van mijn zelfgmaakte zuurkool, met zelfgemaakte appelmoes en zelfgemaakte yoghurt na. maar ik denk dat ik het toch maar eerst over foodstorage ga hebben.
het is iets dat in nederland nagenoeg niet bekent is. een jaar of twee terug kwam ik per toeval op een site over dit fenomeen. ik was gelijk geinteresseert maar deed er het eerste jaar weinig mee. toen vorig jaar mijn man bijna zijn baan verloor ben ik hier serieuzer op in gegaan.
foodstorage is het opslaan van voorraad voor slechtere tijden. voor het geval er een ramp gebeurd. in amerika is het door de grotere afstanden heel gewoon om foodstorage te hebben, want de kans dat je van de buitenwereld afgesloten word is natuurlijk veel groter als in nederland. maar er zijn meer denkbare gebeurtenissen waar je je op voor kan bereiden. een terroristische aanslag, een overstroming, maar ook werkloosheid of plotselinge ziekte waardoor kosten ineens enorm toenemen. als je het zo leest lijkt het een groot doem verhaal maar het tegenovergestelde is waar. het hebben van voorraad geeft veel rust door te weten dat je altijd genoeg te eten hebt ook als je onverwacht bezoek krijgt. het helpt je financien op orde krijgen door in de aanbieding te kopen en je niet meer voor elk wiswasje naar de winkel moet. en ook is het gezonder want je hebt altijd eten in huis en hoeft niet meer naar de snackbar.
er is houdbare voorraad: blikjes, potjes, gedroogd eten, pasta`s, granen, bonen, rijst, melkpoeder, etc. dan heb je nog je bedervelijke spullen die je bijvoorbeeld in de vriezer of koelkast bewaard. je kan bijvoorbeeld  heel goed verse melk in je vriezer stoppen. haal het de avond ervoor uit de vriezer en zet het de volgende morgen als het ontdooit is in de koelkast. (let er wel op dat je voor je het in de vriezer zet er wel een beetje uithaalt want melk zet uit in de vriezer, deksel van de melk moet er daarom ook maar losjes op). en dan heb je nog de niet eetbare spullen zoals persoonlijke verzorgingsprodukten, medicijnen etc.
het belangrijkste is dat je de spullen ook gebruikt. dan is het net als elke andere voorraadkast maar dan veel uitgebreider.
alles is verdeeld in drie groepen, korte temijn, lange termijn en niet eetbare voorraad. en eigenlijk hoort daar ook nog water bij maar daar zal ik later nog wel eens op terug komen.
morgen zal ik uitgebreid in gaan op de korte temijn voorraad (3maanden voorraad) en dan zal ik in het niewe jaar op de lange termijn voorraad ingaan.
het is zo heerlijk om voor je voorraadkast te staan. het geeft een heel rijk gevoel ook al komt bij mij het meeste uit de aanbieding en heb ik er helemaal niet zo veel voor betaald ;-)

1 opmerking:

  1. ik ben helemaal enthousiast geworden, ben meteen ook volger geworden, ben zelf een fanatieke weckster en brood bakster en zelfgebreidde sokken breidster, wil nu ook mijn eigen kleding gaan naaien en een eigen moestuin aanschaffen en ga zo maar door, nodig je uit op mijn blogje, gezellig, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen