donderdag 30 december 2010

3 maanden voorraad

zo het houtkacheltje brand weer. nu even de tijd om over food storage te schrijven. zoals gisteren beloofd zal ik het hebben over de korte termijn voorraad.zo kort is die in werkelijkheid niet want ik ken maar weinig mensen die voor een week of op 12 voorraad hebben. maar het gaat erom dat je, als het nodig mocht zijn, 12 weken zonder hulp door kan komen.
het gaat hier om eten en drinken wat je normaal gebruikt. het is handig om veel basis produkten in huis te hebben zodat je zelf van alles kan maken. denk aan tomaten uit blik, potjes/blikjes groente of fruit (al dan niet zelf geweckt), suiker, zout, kruiden etc. maar ook gewone dingen zoals thee, koffie, snoepjes voor de kinderen, etc. en dan nog de spullen die je in de vriezer hebt zoals: melk(zie berichtje van gisteren), vlees, vis, geraspte kaas, kant-klaar gerechten die je al eerder bereid hebt, en ga zo maar door.
maar ook fris, alcohol en dat soort dingen als je dat normaal ook gebruikt. het is eigenlijk heel persoonlijk. daarom kan ik niet zomaar een lijstje maken met wat er allemaal in hoort. want misschien vind je biologisch heel belangrijk of heb je geen kinderen of kan je geen gluten verdragen of ben je vegetarisch. daarom moet je naar je eigen situatie kijken en je voorraad daar op aanpassen. koop nooit produkten die je toch niet eet die kan je dan toch weggooien. want je gaat echt niet ineens iets eten dat je niet lekker vind alleen maar omdat je het op voorraad hebt. wil je toch eens wat nieuws proberen koop dan niet gelijk groot in en probeer eerst of het bevalt. het kan heel leuk zijn om  nieuwe dingen te proberen. ik zal in het nieuwe jaar met meer recepten komen.
als je je voorraad gaat gebruiken denk er dan aan om altijd het oudste eerst op te gebruiken. zet het nieuwe dat je gekocht hebt dan ook altijd achter het oude. zo voorkom je dat je alsnog spullen weg moet gooien.
heb je een klein huis? wees dan creatief met heb vinden van ruimte om je spullen op te slaan. je kan bijvoorbeeld wat onder je bed schuiven of een extra plank boven je wasmachine hangen of een kastje op de gang zetten. ik heb ook niet alles in mijn keuken staan, er staat ook een deel boven op mijn naaikamertje. daar heb ik een extra kast gemaakt. nou ja, dat heeft mijn man gedaan;-)
alle dingen die ik dagelijks gebruik heb ik voor handen en voor de andere dingen ga ik met mijn tasje naar boven en haal ik mijn spullen die ik nodig heb. 'homeshoppen'  noem ik dat. want het voelt alsof je een eigen winkeltje thuis hebt. ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
dit is natuurlijk alleen maar mijn mening en ik voel me hier fijn bij.  en ik zou het leuk vinden als iemand er iets aan heeft. zo niet dan is dat ook prima.
ik ga zo maar eens snel mijn brooddegen maken en dan wil ik vanmiddag nog nieuwjaarsrolletjes (dit zijn koekjes) maken. ik wil ook  alvast de spulletjes klaar leggen voor morgen (we gaan dan bij vrienden oud en nieuw vieren). ik hoef me dus niet te vervelen vandaag.

4 opmerkingen:

  1. leuk blogje en ik heb ook al mijn eigen winkeltje , wij wonen superklein 6 bij 9 meter is onze cottage en ik ben dus supercreatief in het vinden van storage, haha, fijne jaarwisseling bij je vrienden , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt een leuk blog! Via via (zoals dat altijd gaat) ben ik vandaag op je blogje beland. Ik wil volgend jaar ook beginnen met een basisvoorraad aan te leggen. We hebben gelukkig wel genoeg voorraad. Het is ons om het bezuinigen te doen en ik vind het met 2 kleine kids ook wel een verademing om niet elke dag de winkel in te hoeven. Ik doe al een hele tijd een week met de boodschappen en was de laatste tijd aan het experimenteren met 2 weken doen met de boodschappen. En dat gaat eigenlijk ook best! OOk ik ben een tbm sinds kort en heb hier dus best de tijd voor om eea uit te zoeken en zelf uitgebreider te koken. De komende tijd ga ik dus uitvinden wat voor ons een goede voorraad is. Je schrijft erg leuk en positief, ik houd je in de gaten hoor!! haha!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ allebei: bedankt voor jullie complimentjes. ook jullie een fijne jaarwisseling gewenst.

    groetjes lieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Lieke,
    Ook ik kwam gewoon toevallig op je blog terecht...wat schrijf je leuk en eerlijk.
    Je babbeltjes over kosten besparen spreken me erg aan, met 4 kids, waarvan 3 op Middelbaar Onderwijs krabbel ik me wel eens achter de oren, de kosten rijzen de pan uit ;-(
    Daarom; vanaf nu volg ik je!
    Succes en geniet van alles wat op je weg komt!

    Groet, Let...

    BeantwoordenVerwijderen