dinsdag 21 december 2010

hypotheek aflossen

zoals ik al eerder schreef is de reden dat wij consuminderen o.a. dat we vervroegd onze hypotheek willen aflossen. vaak als we er over praten worden we voor gek versleten. dat heeft er toe geleidt dat we er eigenlijk niet meer over praten in onze omgeving. okay, niet iedereen is ertegen maar de meeste vinden het maar niets. maar ik moet zeggen dat toen we laatst onze eerste extra aflossing deden het heel goed voelde. dat kan dan toch niet slecht zijn? wij zijn van mening dat als we het huis voor het grootste gedeelte hebben afgelost, we meer vrijheid hebben. we moeten er natuurlijk nu veel voor laten. of eigenlijk moeten we nu gewoon veel cratiever zijn. ik probeer leuke uitjes te maken met de kinden die niet veel kosten of gratis zijn. en nemen dan ons eigen eten/drinken mee. we lopen ook in tweede hands kleding. daar zit ik helemaal niet mee. je kan soms echt mooie spullen van de kringloop halen. en als je dan complimentjes krijgt over hoe je eruit ziet vind ik dat dubbel leuk. we willen eigenlijk gewoon blijven genieten. het kost soms alleen meer voorbereiding.  maar doordat we zuinig leven kan ik ook thuis blijven bij de kinderen. iets dat mijn man en ik voordat we kinderen wilde al besproken hadden. en zolang het kan willen we dat ook zo laten. de kinderen genieten ervan dat hun mama thuis is. ik ben niet tegen werkende moeders hoor. want ik vind dat iedereen moet kijken wat voor hun het beste is. zowel financieel als emotioneel. maar wat ik ermee zeggen wil is dat als je wil het wel kan. ja je moet aan de ene kant misschien wat laten maar je krijgt er aan de andere kant ook zoveel voor terug.
het betekend niet dat je lekker op je gat kan zitten als je thuis bent. voor mij is huisvrouw zijn gewoon een beroep. en door een hoop zelf te koken, klussen, verstellen/naaien, en ga zo maar door kan je echt een hoop besparen. kortom er is altijd genoeg te doen. maar het is het echt waard voor mij. bovendien leren mijn kinderen zo ook de basisvaardigheden waar ze later veel aan kunnen hebben. als ze later toch hun leven anders leven is dat prima, maar dan kunnen ze in elk geval terug vallen op wat ze in hun jeugd geleerd hebben.tja ik denk dat, ondanks dat we jonge moderne mensen zijn, we toch wel ouderwetse ideeen er op na houden. goed? slecht? ik weet het niet, dat kan je pas achteraf zeggen. maar we doen wel wat goed voor ons voelt. ondanks wat de omgeving zegt.
hoe denken jullie hier over? en hebben jullie ook moeite met de omgeving door jullie zuinige levenswijze?

8 opmerkingen:

  1. Hoi Lieke,
    wat een leuk blog heb je! Zo gauw ik klaar ben met mijn studie willen we ook onze spaarrekeningbuffer aanvullen en daarna gaan aflossen. Een betere investering is er niet lijkt me! Ik denk dat jullie het hartstikke goed doen! Succes met besparen en ik ga je volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ bespaarmama. bedankt voor je leuke reactie. het is fijn hier mensen te treffen die er het zelfde over denken.

    groetjes lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lieke,
    Ik stuiterde op je blogje hihi...
    Ik vind het juist heel goed als mensen zo bewust omgaan met zaken als hypotheken. Iedereen neemt maar hypotheken, bouwdepots, dubbele hypotheek, een leninkje erbij...en wat heb je eraan?
    Nou ja, goed dan kun je in een dure auto rijden, en je allernieuwste keuken met high-tech showen...Ben je daardoor gelukkiger? Dan moet je de rest van je leven hard werken om al die schulden af te werken, je kinderen hele dagen op een kinderdagverblijf droppen en ongelukkig zijn.

    Ik vind het super wat jullie doen en snap niet dat mensen in jullie omgeving dit dan zo raar vinden! Ga zo door!

    Groetjes A Mommy =)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @just a mom. bedankt voor je positieve reactie. tja ongelovelijk he hoe mensen zich in de schulden kunnen steken zonder zich te realiseren dat ze het op een dag ook terug moeten betalen. achteruit sparen noem ik dat.
    ik hoop dat je nog veel plezier aan dit blog beleeft.
    groetjes lieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nét dit blog ontdekt en ik ga je via Feeds volgen hoor! Ik krijg ook altijd rare reacties als ik vertel dat een hypotheek aflossen altijd goedkoper is. Wij lenen nergens voor behalve voor het huis (1 hypotheek), de verbouwingen doen we uit spaargeld (dus geen verhoging van de hypotheek of een 2e hypotheek). Vrienden van ons lenen werkelijk overal voor: auto (waarin ze amper rijden omdat ze de brandstof niet kunnen betalen), hun trouwdag (met alles derop en deran, kasteeltje, dure jurk, groot feest: van mij mag het maar ze betalen er over 20 jaar nog aan), baby uitzet en het geld dat ze kregen van hun ouders om een kapotte magnetron te vervangen ging op aan een vakantie in Griekenland, dure (boutiek) kleding.....................en dan klagen ze dat er altijd maand overblijft aan het einde van hun salaris. En als ik ze dan eens een tip geef, dan is dat teveel gedoe, te moeilijk, te lastig. Zucht. Ach, ze komen er wel een keer achter dat het zo niet kan blijven gaan.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. fijn dat je er zo eerlijk en heerlijk over uit komt, onze droom is ook de hypotheek aflossen zodat we eerder kunnen gaan genieten of tenminste minder maandlasten te betalen, je hebt echt een heerlijk blogje, ga zo door, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @miriam: advies bereikt alleen mensen die er open voor staan. doe gewoon lekker je eigen ding, en sta klaar met advies als hun er klaar voor zijn. maar het is inderdaad ook niet mijn manier van leven, ik zou er helemaal gestrest van raken.
    @marion: het voelt zo lekker om je hypotheeklasten om laag te zien gaan. ik raad echt het iedereen aan. mijn huis voelt steeds meer van mij en steeds minder van de bank.hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lieke,

    leuke blog heb je. Wij zijn ook aan het aflossen op de hypotheek, wel indirect want we storten het geld nu in de spaarpolis die eraan gekoppeld is. Reden we houden in eerste instantie de renteaftrek, maar ontvangen wel dezelfde rente op de polis. IN ons geval is dit 5.6%. Als we de maximum storting in de polis hebben breikt van 10% gaan we verder met het leningdeel dat nu voor 4.1% uitstaat. De reden is meer vrijheid en het niet afhankelijk willen zijn van de belastingaftrek. Als je er gebruik van kunt maken is dit prima, maar je moet toch ook zonder kunnen. Manlief en ik hebben er beide veel plezier in. Als ik kijk wat we nu allemaal al extra hebben afgelost in 2 jaar tijd, dan besef ik me hoe dom we zijn geweest met de vorige woning. Hier hebben we 10 jaar in gewoond. Achteraf hadden we deze vrij kunnen hebben.Ik zet je onder mijn favorieten en lees weer verder als ik beter ben, heb nu de griep en die lange stukken van je zijn dan echt een uitputtingsslag, maar wel zeer interessant...

    BeantwoordenVerwijderen