dinsdag 28 december 2010

budgeteren en hergebruiken

na mijn berichtje van gisteren dacht ik dat ik misschien maar eens moest vertellen hoe ik een budget maak en me daar aan hou. ik weet dat iedereen het op zijn eigen wijze doet dus ik kan alleen maar voor mezelf spreken als ik zeg dat dit het eerste is dat echt werkt voor mij. ik heb geprobeerd mijn uitgaven bij te houden in een kasboekje, maar na een paar weken was ik daar ook alweer mee klaar. ik vond het te veel werk en merkte dat niet ieder gezinslid zich hield aan het opschrijven. dan heeft het natuurlijk geen zin. de onlineprogramma`s spreken me niet zo aan want ik heb altijd de angst dat er per ongeluk toch iets naar derden gaat. toen ben ik maar eens goed gaan zitten en heb van een heel jaar alle vaste lasten opgeschreven. dit deed ik met behulp van online afschriften van de bank. ik heb een overzicht gemaakt van welke kosten wanneer kwamen. zo kon ik precies de dure en de goedkopere maanden zien. toen heb ik uitgerekend wat ik dan gemiddeld per maand kwijt zou zijn. ( voor degenen die dit niet weten: je telt alles bij elkaar op en deelt het door 12) nu wist ik wat ik over had voor alle andere kosten zoals sparen, boodschappen, benzine etc. dat geld haal ik dan zodra het salaris binnen komt van de bank.  ik heb een lijst gemaakt met de verschillende kostenposten en opgeschreven hoeveel ik daarvoor nodig dacht te hebben. voor elke kostenpost heb ik een apart envelopje met de naam van die kostenpost erop. zo heb ik er een voor kleding, boodschappen, benzine, recreatie, enz. daarin stop ik dan het bedrag dat ik denk nodig te hebben voor die maand. in het begin moet je kijken of je het goed ingeschat hebt en kan je de volgende maand kijken of je op sommige kosten kunt besparen of dat je juist wat extra nodig hebt. de kostenpost sparen gaat als enige niet in een envelopje maar gaat direkt naar een aparte spaarrekenig. zo heb ik al mijn onkosten gedekt en weet ik dat overal geld voor is. toen heb ik mijn bankpasje uit mijn portomonaie gehaald en die gebruik ik nu nog maar een keer per maand om het geld van de bank te halen. ik betaal alles kontant. en op is ook echt op! in het begin is het best even wennen moet ik eerlijk toegeven. want je ziet aan het begin van de maand een hele hoop geld en hebt nog niet het idee hoe lang je hier mee kan doen. daardoor gaf ik de eerste maanden vooral aan het begin van de  maand uit. ik heb alleen nooit bij gepint. maar nu gaat het perfect. en hou ik zelfs vaak geld over. dat gaat dan weer naar de spaarrekening. ik heb zelfs een envelopje waar ik voor de vakantie spaar zodat ik uitkom met dit geld en het vakantiegeld van mijn mans werk. dan heb ik niet na de vakantie een kater omdat ik ongelofelijk veel geld in het rood sta. het lijkt misschien ingewikkelt maar dat valt reuze mee. en je kan geen geld meer uitgeven dat je niet hebt.
zo dan nog even iets heel anders. als iemand nog een adventkalender heeft (je weet wel zo een met chocolaatjes achter elk deurtje), dan hoef je die niet weg te gooien. je kan die heel goed weer gebruiken. haal dan even het karton eraf en dan hou je een plastic vorm over. je kan er natuurlijk weer chocolade in doen zodat je nog leuke figuurtjes hebt bij oud en nieuw. je kan er ook gipsen figuurtjes van maken. dat heb ik gisteren met mijn kinderen gedaan. ik had nog ergens gips liggen en dat heb ik er in gegoten. je kan er dan natuurlijk nog een paperclip half in steken zodat je een haakje hebt.  als het droog is kan je het leuk schilderen. doe je er maar een heel dun laagje gips in dan heb je leuke ornamentjes voor je kerstfoto`s in je scrapbook. maar je kan het ook gebruiken als malletje voor kleine gastenzeepjes. want niet ieder figuurtje heeft met kerst te maken. zo heb je ook een maan, een ster, een trein, enz. en zo kan je afval toch weer leuk hergebruiken...

6 opmerkingen:

  1. Hoi Lieke, wat herkenbaar! Ook wij doen het op dezelfde manier zoals je hierboven beschrijft en om heel eerlijk te zijn.. het wérkt! Alleen hebben wij nog wel het pasje in de knip, we gebruiken het alleen niet meer.
    Eens per week haal ik wat boodschappengeld, eens per maand de overige kosten. Dat gaat in de "Brabantia gleufjesbak" (rommelmarktvondstje ;o) waar we de maand inmiddels behoorlijk goed mee door kunnen komen. En het mooiste? Per maand ga je het beter onder de knie krijgen en hou je zelfs nog geld over... ;o)

    Leuk blog heb je trouwens, via Jente kwam ik even bij je kijken. Ben erg benieuwd naar je drie-maanden-voorraad. Daar wil ik wel meer over leren hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe juist vrijwel niets meer met contant geld. Ik hou m'n budget in de gaten via de bankafschriften (en dat gaat goed bij ons).

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ monique: leuk zo`n kistje, hadden mijn ouders vroeger ook. en het werkt bij mij precies zo. elke maand krijg ik het beter onder de knie.
    @miriam: bij mij is een pas in mijn hand het zelfde als een gat in mijn hand ;-)
    knap hoor, jouw dicipline.!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gebruiken nu al twee jaar met veel plezier het programma PUIK, je kan het gratis downloaden van internet! het is een kasboek wat wij elke zaterdag bijhouden, zelfs de aankopen op de markt, wat je contant betaald hebt, zetten we erop! Een supermakkelijk kasboek op de PC.
    En het werkt! Leuk om op oudejaarsavond te kijken waar je geld gebleven is! Zowel bij de plaatselijke middenstand als je eigen spaarrekening!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ga er zeker eens naar kijken elly. bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook hier wordt eenmaal per maand het hele budget gepind en in envelopjes in een bakje gestopt. Helaas ben ik niet zo gedisciplineerd en ga ik nog wel eens creatief boekhouden... Dan vind ik dat serviesgoed eigenlijk best kleding is enzo.. Tja, het blijft een proces.. Het is moeilijk om van redelijk roekeloos geld uit geven te veranderen in een vrekje...;-)

    BeantwoordenVerwijderen