vrijdag 4 maart 2011

appeltaart en naaien

de laatste dagen erg veel dingen gedaan. en dan is hier nog niet eens vakantie. maar toch loop ik van hot naar her.
gisteren toch even de tijd gevonden om voor onze zoon een trui te naaien. ik heb laatst allemaal stoffen gekregen en die wil ik natuurlijk wel gebruiken.
het was wel weer lekker om eens iets voor een van de kinderen te naaien. ik ga het zeker weer oppakken.
naaien doe ik trouwens op een hele oude naaimachine. zo een die ze vroeger op de mode vakschool hadden. toen ik dat ding acht jaar geleden kocht, was ie al minstens 21 jaar, heb ik me laten vertellen. dat is bijna zo oud als ik ben.
de machine heeft me sinds de aankoop nog nooit in de steek gelaten. en er is al veel op genaaid. loodzwaar, dat is ie wel. maar ja dat geeft ook wel dat gezellige geluid als je aan het naaien bent.
fornituren (knopen, ritsen en zo) haal ik meestal van kleding af die ik niet meer aan anderen door kan geven. en dat bewaar ik dan weer in mijn naaidoos.
ik heb trouwens nog een aantal roospatronen liggen in maten die voor mijn kinderen te klein zijn. (twee meisjes mt 44-62,vijf meisjes mt 74-104, drie meisjes mt 80-116, drie jongens mt 74-104 en een jongens mt 80-116) als iemand hier interesse in heeft mag die het mij even laten weten dan stuur ik ze op.
verder heb ik vandaag een bakcursus aan mijn vriendin gegeven. zij kookt al bijna nooit, laat staan bakken. ik was dan ook erg verbaasd toen ze me vroeg of ik het haar wilde leren. met alle plezier natuurlijk. en zo hebben we vanmorgen twee broden en twee appeltaarten gebakken. het was erg gezellig en het hele huis ruikt nu heerlijk.
ondertussen zijn de mannen eindelijk verder gegaan met het planten van de coniveren. en geloof het of niet, ook deze keer heb ik een aantal sneeuwvlokjes gezien. niet zo erg als vorige keer, maar toch...
vanmiddag als ze klaar zijn hebben we dus lekkere appeltaart bij de koffie(of thee in mijn geval). heerlijk!

13 opmerkingen:

  1. Wat gezellig zo samen met vriendin bakken. Kan ze het volgende keer alleen. De taart ziet er heerlijk uit, daar zou ik wel een stuk van lusten.
    Groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmm ze zien er heerlijk uit.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo te zien is je vriendin goed geslaagd met de cursus. Wat een leuk en simpel idee zoiets!! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm, dat ziet er lekker uit! ' k Kan me voorstellen dat het lekker ruikt!

    En ja, die oude naaimachines gaan inderdaad lang mee. Wij hebben nog een hele oude staan (met de hand draaien) daar leerde ik vroeger van mijn moeder poppenkleertjes op naaien! Ondertussen gebruik ik wel een 'nieuwe', elektrische machine (ook al weer 7 oud).

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,
    gezellig lezen altijd bij je. Ik heb wel belang bij de roospatronen Onze little daugher is 21 maand en heeft zo'n beetje maatje 92. En hier in het Canadese,tenminste bij ons hier hebben ze van die vreselijke patronen.
    Onze kids hebben over 2weken vrij.Heerlijk.De groten werken,maar gewoon het gezellig thuis zijn.
    Een hartelijke groet uit het overtheocean,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mjammie, wat zien ze er heerlijk uit.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om dat met je vriendin te doen! En lekker natuurlijk! Ja, dat geluid herinner ik me ook nog heel goed van mijn moeders naaimachine, brengt allemaal vroege herinneringen met zich mee!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zien er inderdaad erruggggggg lekker uit, maar ze zullen al wel op zijn inmiddels..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohh, die zien er lekker uit!
    Ik heb nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien, en dat houden we ook zo! Een knoop aanzetten kan ik best, maar dat is het dan ook. Jammer, als ik zie wat voor leuke dingen jij ermee maakt, wordt ik haast jaloers!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh heerlijk, appeltaart. Heb dit weekend geen tijd om te bakken. Ach, ik kom gewoon bij jou een stuk halen.
    En dan samen met zelfgebakken brood, mmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Lieke,

    Dat is idd super gezellig!! Samen met een vriendin is het natuurlijk ook veel leuker om te doen.
    En wie weet, heeft ze nu wel de smaak te pakken!Je weet het maar nooit!!

    Er zal intussen wel hard gewerkt zijn, daar bij jullie!
    En de taart....helemaal op!!!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. HOi Lieke,
    wat een mooie appeltaarten bij je, ik moet er ook een paar bakken dus ik krijg hier wel weer inspiratie van. De naaimachine staat hier ook regelmatig op tafel voor cadeautje en ver/herstelwerk aan kleding.
    Groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ wilma. kan je me even een mailtje sturen met je gegevens? dat lijkt me hier op het blog niet zo handig. mijn adres is gewoonlieke@googlemail.com

    en voor alle anderen, de taarten smaakte heerlijk.... bedankt voor jullie reacties.

    groetjes lieke

    BeantwoordenVerwijderen