zaterdag 9 april 2011

update quilt en aflossingsvrije hypotheek


allereerst even een update van mijn miniquilt. ja ja, mijn allereerste quilt is af! en omdat ik mijn fototoestel weer terug heb kan ik jullie meteen een fotootje laten zien.


M vond de kleuren natuurlijk verschikkelijk, maar hij vond het leuk dat ik iets had wat ik leuk vond om te doen. en dat vind ik ook, het is echt verslavend. ik vind het jammer dat het af is. maar ik heb nog wat reststukjes en daar wil ik dan onderzettertjes van maken. ik heb nu van die kurkgevallen die van ellende uit elkaar beginnen te vallen. dus een goede reden om nog wat te maken.
het liefst heb ik zelf ook wat rustigere kleuren maar zoals in het vorige blogje al vermeld is hier weinig keuze. volgende keer toch maar naar nederland.

dan totaal wat anders. trouwe lezers van dit blog weten dat een van de redenen dat wij consuminderen is,dat we onze hypotheek willen aflossen.
nu zie je de laatste tijd steeds vaker op tv de discussie of de aflossingsvrije hypotheek afgeschaft moet worden. ik zal me hier niet over uit laten. maar ik kan wel mijn eigen ervaring met aflossen vertellen.
ik vind het een ongelovelijk fijn gevoel om de hypotheek last te zien dalen. niet alleen het totaal bedrag maar ook de maandlasten dalen iedere keer dat je aflost.
ik ben dan supertrots dat we het toch weer voor elkaar hebben gekregen. we zijn dit jaar ook weer hard aan het sparen en hopen meer dan vorig jaar te kunnen aflossen.
en mensen die zeggen dat het jammer is van de hypotheekrente aftrek hebben misschien wel gelijk, maar dan denk ik altijd dat je meer belasting betaald dan je terug krijgt. en je moet er dan nog op wachten ook. als ik het bedrag aflos zie ik dat gelijk in mijn maandbedrag terug.
en sparen levert momenteel ook niets meer op. als ik dat bedrag aflos scheelt het me meer aan rente die ik anders had moeten betalen  dan de rente die ik had gekregen wanneer ik het op de rekening had laten staan.
voor ons persoonlijk dus alle reden op af te lossen en wij voelen ons er heel fijn bij. en mochten we het ooit verkopen? nou dan hebben we gewoon meer overwaarde.
ik hoop wel voor de mensen die in dat schuitje zitten, dat er wel een goede overgangsregeling komt die ervoor zorgt dat ze boetevrij kunnen omfinancieren.
want veel meer financiele ellende kunnen sommige gezinnen niet meer dragen.
 vaak komt het door belabberde info van de tussenpersonen. M kreeg laatst nog het verwijt dat we aan het aflossen waren. we konden beter een aflossingsvrije hypotheek nemen (wat overigens in duitsland niet mogelijk is) want dan hoefden we nooit af te lossen en zou het huis na de looptijd toch van ons zijn.
zowel M als ik waren geschokken van hoe onwetend deze man was. en hoe slecht hij dus was voorgelicht. zijn overtuiging van zijn gelijk was zo groot dat M het had opgegeven om hem het tegendeel te bewijzen.
hoe overtuigend moet de tussenpersoon dan zijn geweest dat deze man dit als waarheid heeft aangenomen.
wat vinden jullie?

13 opmerkingen:

  1. In de goede oude zeventiger jaren hebben wij ons huis binnen tien jaar af kunnen lossen, in het begin kreeg je 6 % rente op uitstaand geld! Het feit dat met elke aflossing we weer een muur, dakdeel of aantal ramen als ons onvervreemdbaar eigendom konden beschouwen, was een enorme stimulans. Nu leven we al jaren bijna gratis, als je de onroerend zaak belasting en onderhoud buiten beschouwing laat, in ons huis. Onze belastingadviseur moppert geregeld dat we te weinig geld uitgeven, we leven niet naar onze inkomsten. Nou en, we leven zoals we willen leven, kopen wat we willen en laten liggen wat we niet willen, prima toch? Ga lekker door met aflossen, anders krijg je straks ook nog het advies je surplus te gaan beleggen en we weten wat daar van terecht komt, dan liever een echt eigen huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Lieke,

    Sinds kort heb ik ook een huis gekocht. Hierbij heb ik bewust een hypotheek afgesloten die ik heel fijn vind. De liniarehypotheek. Bij twee banken heb ik om advies / offerte opgevraagd. Mijn wensen had ik al klaar en het was betaalbaal omdat ik al jaren gespaard had voor een huis. Ik werd raar aangekeken. En een adviseur gaf toe dat hij bijna altijd klanten moet sturen (lees duwen) naar het meest passende product. Het fijne is dat ik hiernaast financiële meevallers extra kan aflossen. Elke maand betaal ik minder. Je bent goed bezig en werkt aan een eerlijke zaak.

    Ik begrijp mensen soms niet dat ze zo gemakkelijk 30 jaar (sorry het klinkt cynisch) voor een bank gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke quilt heb je gemaakt.
    Ik denk dat er veel mensen nu even schrikken omdat het allemaal gaat veranderen.
    Want een heleboel mensen hebben toch een aflossingsvrije hypotheek.
    Maar als je om welke reden dan ook je huis moet verkopen zit je vaak wel met een restschuld.
    Ik vind dat je het beste een groot deel af kunt betalen.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allereerst: wat heb je je quilt snel af! Hij is heel gezellig geworden! Ik houd juist wel van kleurig :-)

    Wat hypotheek betrefd: gelijk heb je. Wat afgelost is, is tenminste echt van jou, dus als je de mogelijkheid heb...
    Waar ik wel eens van schrik is de info die mensen krijgen over een beleggingshypotheek, daar zou ik dus echt niet aan durven beginnen, heb er best vervelende dingen mee gezien in m'n omgeving...

    Fijn weekend! Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je quilt is leuk geworden! Blijf vooral lekker naaien. Het doet de retail in NL geen goed, maar bestellen in Amerika kan zeker qua geld wel uit...
    Wat het aflossen betreft... ik heb gelijk DH ondervraagd of we het goed geregeld hebben, ja, dat lijkt wel zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aflossen! Wij hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek en lossen lustig af. Elke maand en met extra's. We worden heel blij van het lagere rentebedrag. Als we ooit gaan verkopen willen we een lineaire hypo met de mogelijk om extra af te lossen. Bespaarmaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig je quiltje!!! En helemaal niet druk, vind de stofjes juist erg lief en goed gekozen bij elkaar!
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lieke,

    Waarom bestel je niet via internet?

    Ik koop tegenwoordig bijna alles via het net. Je kunt zo makkelijk overal rondkijken en prijzen vergelijken.Daarbij verlies ik ook de verzendkosten niet uit het oog!
    Maar je quilt is super geworden!

    Geniet er maar lekker van.

    Heerlijk tuinweertje nu!!

    Lieve groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij lossen ook liever onze hypotheek af, maar hoe zit het dan met de mensen die na hun 65e verhuizen naar een mooi koop-appartement.. moeten die hun hypotheek volledig aflossen? Leuk voor hun kinderen maar volgens mij kunnen ze beter, zolang het kan, genieten en leuke dingen doen van dat geld.

    Die quilt is echt geweldig mooi geworden zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Lieke,

    Ga ook eens kijken in Zutphen bij Petra Prins. Daar zijn hele mooie stofjes te koop. Ik vind je eerste quilt leuk!
    Groeten, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij hebben een deel aflossingsvrij omdat ik een deel schuld op ons huis wil houden. Als een van de twee overlijd hoef je dan namelijk je huis niet op te eten. na het vroege overlijden van mijn vader wel een schrikbeeld voor mij. Maar ik vind het supergoed van je en ben het verder helemaal met je eens....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een onderwerp dat veel mensen aanspreekt merk ik. en iedereen heeft een eigen verhaal. want hoe dat gaat als iemand vroegtijdig komt te overlijden wist ik niet. wel iets om in het achterhoofd te houden. en mensen die vroeger alles afgelost hebben en nu vrij zitten (heerlijk lijkt me dat) maar ook mensen die na hun 65ste nog een appartement kopen. of zij hun hypotheek zouden moeten aflossen is niet aan mij. en als ze alles prima kunnen betalen....
    maar dat is voor mij ook een reden om nu ik jong ben af te lossen. want dan kan ik later als we dat willen van de overwaarde een appartementje kopen of zo. en kunnen we genieten van de oude dag;-)

    verder bedankt voor jullie complimenten op mijn quilt en die tips ga ik zeker bekijken.

    groetjes lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben er ook voor om zoveel mogelijk op de woning af te lossen wij doen dat aan het einde van de looptijd met het geld dat we bij elkaar hebben gespaard in onze spaargoeipolis.
    We hebben nog wel wat aflossingsvrij staan, maar ook hier willen we staks de extra's op aflossen. ik log trouwens op www.geldover.blogspot.com hoe ik hier mee bezig ben.

    BeantwoordenVerwijderen